Ajatuksia ensimmäisen lähipäivän jälkeen
Olen Elina
Keränen. Kajaanilainen kliinisen asiantuntijuuden Yamk-opiskelija. Olen
opiskellut Kainuun terveydenhuolto-oppilaitoksessa lähihoitajaksi 90-luvulla ja
sen jälkeen sairaanhoitajaksi valmistuen Kajaanin ammattikorkeakoulusta vuonna
2000. Molemmat opinnot olivat akuuttihoitotyöpainotteisia. Kutsumus
perioperatiiviseen hoitotyöhön syttyi lähihoitajaopintojen aikana.
Myötävaikuttamassa olivat osaavat, ammattitaitoiset ja karismaattiset käytännön
harjoittelun ohjaajat. Kun ajattelen ajassa taaksepäin, niin tietyllä tavalla
he olivat mentoreitani. Mahdollisuus opiskella perioperatiivista hoitotyötä
avautui Kajaanin ammattikorkeakoulussa syksyllä 2000.
Opiskelu
on antoisaa. Opiskellessa saa aina uusia ajatuksia ja sitä myötä myös ymmärrys
käytännön tilanteissa syntyviin kysymyksiin ja haasteisiin kehittyy. Aseptisen
toiminnan merkitys hoitotyössä kutkutti mielenkiintoani, ja vuonna 2010 sain aseptisen
toiminnan ja infektioiden torjunnan haasteisiin ymmärrystä infektioiden
torjunnan erikoistumisopintojen parissa Oulun ammattikorkeakoulussa.
Elina toi lähipäivään purjeveneen mentoroinnin metaforaksi. |
Taustaltani
olen leikkaussairaanhoitaja, kokemusta on myös tehohoitotyöstä ja sisätautien
osastoilta. Tällä hetkellä työskentelen apulaisosastonhoitajan sijaisuudessa
leikkaus- ja anestesiaosastolla. Toimin aktiivisesti alan yhdistyksissä, koska yhdistystoiminta
tarjoaa mahdollisuuden verkostoitua, vahvistaa kollegiaalisuutta ja
kouluttautua. Olen saanut olla mukana yhdistysten hallitustoiminnassa, mikä on
kehittänyt yhteistyötaitoja, verkostoitumista ja taitoa hoitaa yhteisiä asioita.
Toinen toistamme tukien ja tietä näyttäen mahdollistuu valtakunnallisten
koulutuspäivien syntyminen ja sitä myötä hoitotyön asiantuntijoiden osaamisen
kehittyminen. Omalla tavallaan tietynlaista mentorointia sekin.
Mentorointiin
olen käsitteenä tutustunut Yamk-opintojen aikana hieman enemmän.
Työyhteisössäni osaamisen kehittämisen menetelmäksi on valittu mentorointi.
Opinnäytetyössäni lähden johtamaan mentoroinnin käyttöön ottoa. eMentorointi-koulutus
herätti heti mielenkiintoni. Odotan koulutukselta saavani vahvistusta
mentoroinnin tietoperustaan, mentorointiprosessin hallintaan ja arviointiin
sekä mentorointiprosessin ohjaus- ja opetusosaamiseen. Mielenkiinnolla odotan tutustumista
uusiin työvälineisiin oppimisessa, mentoroinnissa ja rajapinnoilla
toimimisessa. Tavoitteenani on oman mentorointiosaamisen kehittyminen.
eMentorointi-koulutus
alkoi mielenkiinnon herättävällä ryhmätoiminnalla samanaikaisesti kolmessa eri
oppilaitoksessa: Kajaanissa, Kokkolassa ja Kouvolassa. Olimme yhteydessä
toisiimme videovälitteisesti ja jaoimme kaikki tehtävät toistemme kanssa. Menetelmänä
nopea ryhmiin jakaantuminen ja tiimien muodostaminen oli mielestäni onnistunut,
keskustelua syntyi kaikissa tiimeissä. Voisi sanoa, että tultiin tutuiksi.
Tietynlainen vapaus ja jokaisen kokemuksen arvostaminen tuntuivat vahvasti
tunnelmassa. Tehtävien myötä saimme tuntuman toistemme osaamiseen, vahvuuksiin
ja tavoitteisiin liittyen mentorointiin ja laajemminkin opiskeluun ja
työelämään. Yhdistämällä ajatuksiamme ja näkemyksiämme saimme tiimin näköisen
tuotoksen tehtäviin. Jakamalla kolmen ammattikorkeakoulun toimijoiden
yhteistyössä tiimien näkemykset saimme yhteiset tavoitteet koulutukselle.
Tahdon uskoa, että kaikki osallistuneet saivat aloituskerrasta irti jotain
uutta liittyen mentorointiin, eMentoroinnin kehittämiseen ja oman osaamisen
kehittämiseen. Toivon meille innostusta kevääseen!
Kajaanin ryhmäläisiä. Kirjoittaja äärimmäisenä oikealla. |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti