Kokemuksiani eMentoroinnista!
Noin vuosi sitten sain KAMK:n alumnitoiminnan kautta
tiedotteen alkavasta eMentorointikoulutuksesta. Päätin hakea sinne ja pääsinkin
koulutukseen mukaan. eMentorointikoulutus kesti vajaa vuoden, ja se koostui
lähiopetuspäivistä, itsenäisestä opiskelusta sekä ryhmä- ja
parimentorointiharjoituksista.
Opiskelijoita oli mukana usealta eri alalta ja monista
työtehtävistä, mikä toi laajempaa näkökulmaa opiskeluun ja harjoituksiin. Huomasimme
sen, että niin opiskelussa kuin työelämässäkin asioita voidaan oppia myös
ammattirajojen ulkopuolelta. Esimerkiksi ryhmämentoroinnissa keskustelujemme
aiheina olivat työllistyminen, työelämän taidot ja haastaviin tilanteisiin
valmistautuminen, jotka ovat tärkeitä sisältöjä riippumatta työpaikasta tai
-tehtävästä. Näiden yleisten työelämäasioiden lisäksi ryhmämentoroinnissa käsiteltiin
jonkin verran myös henkilökohtaisia ja arkojakin asioita. Tärkeään rooliin ryhmämentoroinnissa
nousivat eMentorin käyttämä mentorointimenetelmä, kaikkien
etukäteisvalmistautuminen ja aikataulutus.
Kun ryhmämentoroinnit painottuivat laajoihin työelämän
ilmiöihin, parimentoroinnissa pystyttiin puolestaan käsittelemään hyvin
ammatillisia ja rajattuun ammattialaan liittyviä asioita, mikä oli myös eAktorini
toive. Parimentoroinnissa korostuivat ryhmämentorointia joustavampi
aikataulutus, yhteinen pohtiminen sekä tilan antaminen kulloinkin tärkeille ja
ajankohtaisille asioille.
Minulle eMentorina oli mielenkiintoista havainnoida ryhmä-
ja parimentoroinnin eroja. Molemmat ovat käyttökelpoisia tapoja. Se,
millaiseksi mentorointi lopulta muodostuu, riippuu niin prosessin tavoitteista
kuin työskentelytavoistakin, ja mentorointia voi muokata omalle toimintatavalle
sopivaksi. Vaikka eMentorointikoulutukseen sisältyi eri mentorointimenetelmien
hallinta, myös omalla persoonalla on merkittävä rooli esimerkiksi siihen, miten
suhtautuu tiedon jakamiseen, kenties tuleviin työkavereihin ja siihen, että
oppiminen mentorointiprosessissa on molemminpuolista.
Voin tunnustaa, että koulutuksen alussa olin melko hukassa
erilaisten digityövälineiden kanssa. Aiemmin olin soittanut vain pari hassua
Skype-puhelua ja laittanut WhatsApp-viestejä. Eri digityövälineiden käytön haltuun
ottamisessa merkittävä rooli oli muilla eMentoriopiskelijoilla, koska heiltä sain
apua aina tarvittaessa. Nyt olen edellä mainittujen digityövälineiden lisäksi
käyttänyt mm. Google Doc:sia, tehnyt YouTube -videoita, käyttänyt Swayt:tä
raporttien tekemiseen ja kirjoittanut tätä blogia. Ajattelen, että opimme
parhaiten, kun alamme vain tehdä jotain meille uutta asiaa.
Mielestäni mentorointi olisi oivallinen lisä
perehdyttämiseen, se tukisi työntekijän ammatillista kehittymistä tehokkaammin.
Minulle eMentoroinnista on ollut hyötyä verkostoitumisessa (yli ammattirajojen),
oman osaamisen jakamisessa ja vuorovaikutustaitojen lisäämisessä. Lisäksi olen
saanut nauttia uuden opiskelun ja oppimisen ilosta!
Heidi Arffman / eMentori, Kamk
Heidi Arffman / eMentori, Kamk
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti